środa, 27 stycznia 2016

Kiełbasa Dąbrowska cienka sucha.


Przepis zmodyfikowałam, bez mięsa wołowego, użyłam tylko łopatkę wieprzową którą zmieliłam

 na 3 sitkach, szarpak, 8 mm, 4 mm.
UWAGA!!! Kiełbasa wędzona metodą garnkową, (część na zrębkach z brzozy i część na zrębkach olcha/buk).


Surowiec:

mięso z łopatki wieprzowej 2,6 kg.

mięso z łopatki wieprzowej zmielone przez szarpak    - 1,4 kg
mięso z łopatki wieprzowej zmielone przez sitko 8 mm - 0,60 kg
mięso z łopatki wieprzowej zmielone przez sitko 4 mm - 0,60 kg
0,5 szklanki zimnej przegotowanej wody
Jelita wieprzowe 28/30 około 3 m.

Przyprawy:

25 gram peklosoli (10 gram / kg farszu) Dla lubiących więcej słone wędliny (max- 20 gram peklosoli/ kg farszu)
2 małe łyżeczki (10 gram) czarnego pieprzu (gniecionego w moździerzu)
1 mała łyżeczka (5 gram) kolendry (gnieciona w moździerzu)
pół małej łyżeczki (2,5 - 3 gramy) mielonej gałki muszkatołowej

Wykonanie:

Na początek wyrabiamy mięsa zmielone przez sitka 4 i 8 mm dodając stopniowo przyprawy. Następnie dodajemy mięso zmielone przez szarpak i wcześniej przygotowaną zimną wodę. Wyrabiamy około 20 - 25 minut do momentu kiedy farsz będzie stawał się coraz kleisty. Wyrobiony farsz wstawiamy do lodówki na 24 godziny, po wyjęciu z lodówki wyrabiamy kilka minut i tak wyrobionym farszem nadziewamy jelita wieprzowe. Kiełbasę wieszamy na kiju do kilku godzinnego osuszenia i osadzenia. Wędzenie w garnku w temperaturze 50-60 stopni Celsjusza przez 2 godziny. Ja część kiełbasy parzyłam 30 minut w 75 st. Celsjusza, a drugą część podpiekałam 20 minut w temperaturze 80 st .C. Studzimy powieszoną na kiju w temperaturze pokojowej.














Po dwóch miesiącach suszenia w temp. 5-6 st.C.






Smacznego !!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz