sobota, 18 lutego 2023

Kiełbasa chuda podpiekana.


Gotowa, mojego wyrobu kiełbasa 30 minut po uwędzeniu, troszkę za wcześnie przekrojona, zrobiona według przepisu kiełbasy Lisieckiej. Kiełbasa wędzona metodą garnkową na zrębkach typu Borniak olcha/buk.

Surowiec na 1,5 kg kiełbasy:

1- mięso wieprzowe klasy I (chude z szynki, łopatki) 1,28 kg

2- mięso wieprzowe klasy II  (mięso tłuste z łopatki) 15 dkg

3- mięso wieprzowe klasy III  (mięso z golonki) 7 dkg

4- czosnek granulowany – 5 g/kg

5- pieprz biały mielony 3 g/kg

6- peklosól - 18 g/kg

7- 75 gram zimnej wody

8- jelito wołowe średnica 52-55 mm - 1 metr

Wykonanie:

Mięso klasy pierwszej kroimy w kostkę o boku 3–5 cm. mięsa drugiej i trzeciej klasy pozostawiamy w kawałkach powstałych przy wykrawaniu. Peklujemy na sucho każdą klasę mięsa oddzielnie, mięsa nacieramy peklosolą i pojemniki z mięsem na okres peklowania wstawiamy na 4 dni do lodówki. Proces peklowania powinien odbywać się w temperaturach 4–6 stopni Celsjusza. Mięsa codziennie masujemy żeby dobrze peklosól została wchłonięta przez mięso. Po okresie peklowania mięsa klasy pierwszej nie rozdrabniamy, mięso klasy drugiej kroimy ręcznie w kostkę o wielkości 1 cm / 1 cm, mięso klasy trzeciej przepuszczamy przez sitko 3 mm dwukrotnie. Farsz zaczynamy wyrabiać od mięsa klasy trzeciej do której podczas mieszania dodajemy pieprz i czosnek. Ugniatamy mięso pierwszej klasy, ja umieściłem kawałki mięsa w folii i tłukłem tłuczkiem do mięsa kilkakrotnie z każdej strony, mięso klasy drugiej w taki sam sposób utłukłem tłuczkiem do mięsa. Mięso klasy pierwszej włożyłem do misy i ręcznie jeszcze ugniatałem mieszając stopniowo z mięsem klasy drugiej i na końcu z mięsem klasy trzeciej. Wszystkie połączone mięsa wyrabiałem około 30 minut do osiągnięcia dobrej kleistości. Po wyrobieniu przykryłem misę z farszem folią i wstawiłem do lodówki na 2 godziny. Podczas tego czasu płukałem i moczyłem jelito wołowe. Farsz po wyjęciu z lodówki ponownie przez kilka minut wyrabiałem i włożyłem do nadziewarki. Nadziewamy ścisło do jelita wołowego o średnicy 52-55 mm. Utworzyłem jeden krążek i 3 pałki o długości 20 cm każda, długość pałek była uzależniona od wysokości garnka w którym będę wędzić. Tak przygotowane kiełbasy wieszamy na kiju w celu osadzenia i osuszenia, żeby uwędzić w garnku, kiełbasa musi osuszać się dłużej, nawet kilka godzin. Wędzimy 3 godziny na zrębkach olcha / buk w temperaturze 55-60 stopni Celsjusza, podpiekałem godzinę w 80-85 stopni Celsjusza. Łączny czas wędzenia z podpiekaniem wynosi 4 godziny. Po uwędzeniu kiełbasę wieszamy na kiju i wychładzamy do temperatury nie przekraczającej 18 stopni Celsjusza.

 

















Smacznego !!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz